onsdag den 1. september 2010

Svinekæber


Simre mad, det er lige mig! Synes det er et fantastisk koncept at have muligheden for at lave alt muligt andet medens maden passer sig selv. I dag lavede jeg svinekæber for første gang, jeg har smagt det flere gange når jeg har været ude at spise og det har ikke skuffet ind til videre. Det var meget nemt at lave, men det var først færdigt efter 3 timer. Så det anbefales at komme i gang om eftermiddagen hvis ikke man vil spise meget sent!
Jeg lavede det således:
1 kg. svinekæber
1 flaske god kraftig rødvin
1/2 liter vand
1 stor kvist frisk timian
8 lauerbærblade
4 fed hvidløg
Olie til stegning
12-15 hele rosenpeber
salt

Først brunes kæberne i olien og al rødvinen tilsættes. Det koger ind til ca. halvdelen. Dernæst hakkes hvidløgene i store stykker og det resterende tilsættes sammen med vandet. Det skal koge yderligere ind til halvdelen eller mere igen så det bliver en tyk fond og kødet er så mørt at det kan trækkes fra hinanden.

Jeg lavede en kartoffel-gulerodsmos til, den rustikke udgave der lyn moses:)

Ingen kommentarer: