lørdag den 7. maj 2011

Jordbær-rabarber marmelade




Nu er det endelig muligt at lave marmelade med friske råvarer igen og jeg har straks benyttet mig af det.
Jeg fik et kæmpe bundt rabarber den anden dag af min veninde og i dag har jeg lavet årets første rabarber-jordbær marmelade.


300 g. jordbær
150 g. rabarber
125 g. rørsukker
kornene fra en hel vaniljestang
Revet citronskal fra en hel citron


Rabarberne koges i 2-3 min i en slat vand, derefter tilsættes de andre råvarer og det skal koge ind/simer i ca. 15. min. Rør i det af og til indtil det har en passende konsistens. 
Giver ca. 2 glas.

2 kommentarer:

Anne Sø sagde ...

Elsker bare rabarber, hvor længe kan den holde sig i køleskab?

Mettes Mad m.m. sagde ...

Hej Anne
Jeg ved det ikke helt når jeg ikke bruger nogen form for konservering. Jeg skolder glassene inden, og hælder marmeladen i medens det stadig er varmt. Men mindst 2 uger vil jeg skyde på. Vend gerne tilbage hvis du har andre erfaringer:)