fredag den 9. marts 2012

Hjemmelavet is



Polynesisk vaniljeis
Tærte med cokolade/nødder og pære-mynteis

Jeg er så heldig at have arvet en ismaskine, og den har allerede været flittig i brug. Jeg har i bedste River Cottage stil, lavet en chokoladeis med rødbede der blev overraskende velsmagende, og en pære-mynteis, der også blev rigtig god.
Sidste weekend brugte jeg en hel polynesisk vaniljestang til en omgang flødeis. Det blev en meget intens omgang, næsten lidt for parfumeret,  men smagte utrolig dejligt. Som omtalt tidligere, er jeg ret vild med lakrids, og i denne weekend vil jeg afprøve lakrids-vaniljeis der indeholder den fantastiske Salty Liquorice Syrup  fra Johan Bülow.

Jeg bruger denne grundopskrift: (giver ca. 400 ml.)
2 past. æggeblommer
50 g. rørsukker
1 dl. piskefløde
1,5 dl. mælk

Æg og sukker piskes luftigt. Mælk og fløde varmes op i en gryde, og tages af blusset lige før det koger og køles lidt ned. Det piskede æg og sukker hældes i under kraftig omrøring. Isen skal køles helt ned inden den hældes i ismaskinen. Hvis man ikke har en ismaskine, skal det bare i fryseren i en skål eller boks, og røres lidt i engang i mellem, så skulle man eftersigende undgå alt for mange iskrystaller i?


Ingen kommentarer: