lørdag den 12. maj 2012

Cheesecake med blåbær & aroniabær


Cheesecake er en af mine favorit kager. 
Denne version er tilmed nem og hurtig at lave og ikke noget med vandbad!

150 g. smeltet smør
250 g. knuste Digestive kiks
115 g. sukker
3 spsk. Maizena majsstivelse
900 g. flødeost
1 dl. piskefløde
2 æg
Korn fra en hel vaniljestang
Revet skal fra en øko citron
Jeg anvendte en springform på ca. 22. cm. i diameter.

Fremgangsmåde:
Smøret smeltes og de knuste kiks kommes i gryden. Blandingen kommes i springformen der er smurt med smør og beklædt med bagepapir. Den presses godt ud på bunden med fingrene og bages i 10 min. ved 180 grader.

Sukker og majsstivelse blandes sammen i en stor skål, dernæst tilsættes flødeosten og piskefløden. Pisk det sammen med en håndmixer til den har en cremet konsistens. Til sidst piskes æggene i et ad gangen sammen med vaniljekorn og citronskal. Ostefyldet fordeles i springformen og bages i 40-45 min ved 200 grader til fyldet er stivnet i kanten. Hvis den bliver lidt for mørk, lægges et stykke staniol over kagen den sidste tid i ovnen.

Lad kagen køle at i formen i køleskabet min. 2-3 timer og gerne til dagen efter. Lige inden servering pyntes den med blåbær, aroniabær og flormelis. 


2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Mette

Tak for en fantastisk kageopskrift.. Jeg lavede den i December til min søn Samuels fødselsdag, jeg puttede lidt vaniljefudge i også. Den smagte himmelsk og holder i flere dage, den bliver faktisk bedre af det :-) Jeg laver den igen i dag til min datter Isabels fødselsdag på søndag, nu prøver jeg med hjemmelavet lakridssirup og hindbær på toppen.. Jeg ville bare sige tak, for en dejlig blog!

Bedste hilsner Alice

Mettes Mad m.m. sagde ...

Hej Alice
Mange tak for dine pæne ord, det varmer:)
Det er så dejligt at høre at der er nogen "i den anden ende" der kan bruge opskrifterne.
Din variation lyder også utrolig lækker og spændende.
Mvh. Mette