mandag den 25. oktober 2010

Ølbraiseret oksesteg



(Beklager billedet ikke er super skarpt, ønsker mig nyt kamera!)
Steg er ikke noget jeg laver ofte, selvom jeg holder meget af det. Jeg er med tiden blevet ret glad for at ølbraisere oksekød, som en lækker variation.
Denne sted var ca. 1 kg. og små simrede i en god stout i 2,5 time. For at det ikke kun skulle smage af øl, havde stegen selvskab af et par chilier samt et par stykker mørk chokolade.
Som tilbehør lavede jeg forskellige rodfrugter og kartofler i ovnen, godt med salt, olivenolie og friske hakkede krydderurter.
Afslutningsvis kom der en slat fløde i saucen, dette kunne den sagtens have været foruden og bare have været en slags skysauce.


1 kg. oksesteg, snøret
1/2 l. stout
2 chilier, alt efter styrke. 
Hvis de er meget stærke skal de ikke koge med i 2,5 time
2-3 stykker mørk chokolade med høj kakaoindhold
Fløde
Evt. oksebouillion
Salt og peber

4 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Uhm, det lyder og ser lækkert ud :-)

Hvilken stout brugte du?

Mettes Mad m.m. sagde ...

Tak for det:) Det er supernemt at lave og er derfor også blevet én af mine favoritter.

Mettes Mad m.m. sagde ...

Jeg brugte en helt alm stout fra et supermarked. Jeg bruger også nogen gange en porter.

LouiseJ sagde ...

Skal kødet laves i en gryde eller i ovnen?