søndag den 12. december 2010

Beuf Bourginon (BB, i daglig tale)



Absolut en af mine yndlings simreretter! Det dufter skønt i hele hytten når retten sættes over sidst på eftermiddagen og når alt først er snittet og hakket, er det bare at læne sig tilbage og nyde, naturligvis gerne med et godt glas rødvin.
Jeg laver altid en ret stor portion således at der er til 2-3 dage alt efter hvor mange vi er. Rettet kan godt tåle en tur i fryseren.

Dette er min variation:
2,5 kg. okseskank, bov eller klump
4 løg
1/2 dl. tomatpuré
6 fed hvidløg
500 g. friske svampe
Kødet skæres i mindre stykker og brunes i en gryde med smør og olie. Rør ikke for meget rundt, da kødet risikerer at blive kogt og ikke brunet.
Løg, hvidløg og svampe hakkes og brunes i en anden gryde sammen med tomatpuré. 
1 dl. hvedemel, drysses ud over kød og løg og skal "sætte" sig på kødet. 

Så tilsættes:
1/2 dl. soya
4 okseboullion terninger eller frisk fond
2 tsk. timian
4 lauerbærblade
10 sorte peberkorn

Så tilsættes 1,5 flaske rødvin og 3/4 liter vand og varmen skrues op så det simre. Hvis man ønsker en kraftigere sauce, kan man droppe vandet og kun bruge rødvin. Retten skal simre i 1,5 - 2 timer.
Til sidst smages til med salt og peber.

Denne gang lavede jeg kartoffelmos til, men små salte ovnebagte kartofler og andre rodfrugter i ovn er også lækkert.
  

6 kommentarer:

Karen sagde ...

Hej Mette. Det ser godt nok lækkert ud. Jeg bliver altid sulten, når jeg kigger forbi - og det på trods af lige overstået maveomgang:)
God søndag - Karen

Mettes Mad m.m. sagde ...

Hej Karen
Tak for det, jeres simremad fra i går så heller ikke kedelig ud. Hvad var det for en spændende kogebog opskriften kom fra?
Vi er også syge på skift herhjemme, efter opstart i vuggestue;)
Mette

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mette
Hurra for simreretter - det pureste guf!!
Kh Hanne

Mettes Mad m.m. sagde ...

Helt enig Hanne.
Det er pragtfuldt med simreretter og noget at det lækreste i denne årstid. Man har jo også den sure pligt at smage lidt på rødvinen undervejs;)

Unknown sagde ...

Hej Mette,

Tror jeg vil kaste mig ud i din BB i morgen, hvor vi skal have huset fyldt med gæster.
Hvormange personer er opskriften til?

Julehilsen
Mette

Mettes Mad m.m. sagde ...

Hej Mette
Det er vel til 8-10 personer vil jeg tro. Man regner som regel 200 g. kød pr. person, så er der også lige en bette rest ti dagen efter:)
Kh. Mette